loading...

فرزندان برتر

مهدكودك و موسسه استعداديابي و خلاقيت

بازدید : 159
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

مقاله كودكان بيش فعال در مدرسه كه در حال مطالعه آن هستيد، از سري مقالات مرتبط با بيش فعالي كودكان است كه توسط مجموعه درماني فرزندان برتر تهيه و در اختيار خانواده ها قرار گرفته است.

صفحه مقالات توليد شده حوزه بيش فعالي كودكان همگي از مقالات بسيار مناسب و جذاب اين حوزه هستند.

در نظر داشته باشيد مقالاتي كه در اين سايت مطالعه مي فرمائيد همگي جنبه اطلاع رساني داشته و به هيچ عنوان از اين مقالات در درمان خودسرانه كودك خود استفاده نكنيد.

بين كودكان از نظر ميزان تحرك، فعاليت و جنب و جوش تفاوت بسياري وجود دارد. برخي از كودكان از همان ابتدا داراي جنب و جوش زيادي بوده و آنها دائماً در حال تكان دادن دست و پاي خود هستند.

با افزايش سن ميزان تحرك آنها نيز افزايش مي يابد به نحوي كه قادر نيستند براي مدت زمان كمي نيز آرام باشند، والدين بايد مدام در حال مواظبت از آنها باشند. اين گروه از كودكان به كودكان شيطون در بين مردم شناخته مي شوند.

گروه ديگري از كودكان نيز وجود دارند كه از زمان تولد به شدت آرام بوده و موقع شير خوردن و خوابيدن هيچ مشكلي ايجاد نمي كنند. طبق بررسي هاي صورت گرفته مشخص شد كه هر دو گروه كودكان سالم بوده و فاقد هر گونه بيماري يا آسيب مغزي هستند.

در مواردي نيز كودكاني وجود دارند كه از همان روزهاي نخست تولد رفتاري متفاوت با دو گروه قبل دارند، از جمله اين رفتارها مي توان گريه و شيون مداوم، سخت به خواب رفتن، حواس پرتي و برگرداندن صورت در زمان خوردن شير اشاره كرد.

زماني كه اين كودكان بزرگتر مي شوند با ساير كودكان تعامل دوستانه نداشته و در بازي هاي گروهي نوبت رعايت نمي كنند، همچنين به شدت جنب و جوش دارند و در مواردي نيز وسايل را به سمت اطرافيان پرت مي كنند.

بروز چنين رفتارهايي سبب كاهش آسايش والدين شده و انتقاد از كودك را در پي دارد كه در نهايت باعث مي شود كه اعتماد به نفس و عزت نفس كودك كاهش يابد‌. تشخيص اين اختلال معمولاً قبل از سه سالگي اتفاق مي افتد اما موارد بسياري از اين كودكان در مدرسه و با تشخيص معلمان به مراكز درماني مراجعه مي كنند.

كودك بيش فعال در مدرسه

مدرسه بين اكثر كودكان مكاني محبوب محسوب نمي شود به دليل اينكه باعث محدود شدن آنها بعد از هفت سال بازي و آرامش مي شود.

در مدرسه كودكان به اجبار بايد به مدت چند ساعت روي صندلي ساكت نشسته و به سخنان شخصي كه نمي شناسند گوش دهند. كودكان در روزهاي نخست به دليل نداشتن دوست چندان مايل نيستند به مدرسه بروند اما با گذشت زمان و آشنايي بيشتر با محيط مدرسه، كم‌كم به معلم و مدرسه علاقه پيدا مي كنند.

اما درباره كودك بيش فعال قضيه تفاوت دارد و مدرسه باعث محدوديت رفتاري اين كودكان مي شود.

كودكان بيش فعال به شدت ناآرام و بيقرار هستند و قادر به اجراي دستورالعمل ها نبوده و نمي توانند كارها را تا انتها انجام دهند. از ديگر رفتارهاي كودكان بيش فعال در مدرسه مي توان به كم توجهي، فراموشكاري و گم كردن وسايل و انجام كارهاي خطرناك مانند آويزان شدن از درخت اشاره كرد.

كم توجهي و نداشتن تمركز يكي از مشخصه هاي بارز كودكان بيش فعال است. معلم در مواجهه با يك كودك بيش فعال با كار سختي رو به رو است و رفتار آموزگار تاثير زيادي در علاقمندي اين كودكان به مدرسه و تحصيل دارد.

با ورود كودكان بيش فعال به دبستان، آن ها با دو مشكل اساسي روبه رو مي شوند‌. اين كودكان به دليل عدم تمركز حواس و ناتواني در آرام نشستن بر روي صندلي، چندان توجهي به مطالب معلم نمي كنند و دچار مشكل يادگيري مي شوند.

همچنين به دليل ناتواني در اتمام رساندن كارها، قادر نيستند فعاليت ها و تكاليف مدرسه را انجام دهند. بيشتر كودكان بيش فعال در نوشتن و خواندن دچار مشكل هستند و به دليل عدم تمركز براي درك حروف و اعداد ممكن است آنها را برعكس يا تغيير شكل يافته ببينند كه باعث شده اغلب آنها در سال اول دبستان مردود گردند.

مشكل دوم كودكان بيش فعال در بازي هاي گروهي و ارتباط با ساير بچه ها است. اين كودكان به دليل رعايت نكردن نوبت در بازي ها، انجام كارها بدون تفكر قبلي و بروز رفتارهاي ناگهاني مانند خنديدن يا گريه كردن باعث مي شوند كه در بين بچه ها محبوب نباشند و از آنها دوري مي شود.

براي درمان كودكان بيش فعال فقط دارو درماني پاسخگو نبوده و نياز است كه روش هاي تربيتي و نحوه برخورد درست كودكان مبتلا، آموزش داده شود. حمايت ها و آموزش هاي صحيح به كودك بيش فعال كمك مي كند تا به سمت موفقيت قدم بردارد.

در ادامه براي مديريت رفتار كودكان بيش فعال در دبستان 50 پيشنهاد و راهكار ارائه شده است كه مطالعه آن كمك كننده خواهد بود:

۱- كودك بيش فعال به دليل نداشتن تمركز كافي سريع حواسش پرت مي شود، براي رفع اين مشكل بهتر است كه صندلي او در رديف اول و يا كنار معلم باشد.

۲- استفاده از روش هاي عملي نسبت سخنراني معلم براي يادگيري كودك بيش فعال تاثير بهتري دارد.

۳- زماني كه معلم از نكات جديدتر در آموزش خود استفاده كند، كودك بيش فعال يادگيري بهتري دارد.

۴- كودك بيش فعال داراي فعاليت هاي تكانشي هست، تكرار تمرين خود گويي مانند "صبر كن، كمي بيشتر دقت كن" باعث بهبود اين رفتارها خواهد شد.

۵- عضويت در گروه هاي كلاسي و انجام فعاليت ها به شكل گروهي براي دانش آموز بيش فعال تاثير زيادي دارد.

۶- بهتر است كه فعاليت ها و مسئوليت هاي كودك بيش فعال به قسمت هاي كوچكتر تفكيك شوند.

۷- تشويق و دادن پاداش در زمان هاي كوتاه باعث كاهش علائم اين اختلال و تكرار رفتارهاي مطلوب خواهد شد.

۸- برقراري تماس چشمي و نگاه كردن سريع نيز كمك كننده است.

۹- جهت تاكيد بر قسمت هاي درس، بهتر است كه از حالات و حركات بدني استفاده گردد.

۱۰- زماني كه كودك بيش فعال بر نيمكت تك نفره بنشيند براي خود و ساير همكلاسي ها بهتر خواهد بود.

۱۱- استفاده از رنگ ها و موارد ديداري مانند نقاشي، عكس و فيلم و موارد لمسي مانند گچ، كاغذ خمير باعث آموزش بهتر كودك بيش فعال مي شود.

۱۲- هوش بيشتر كودكان بيش فعال خوب بوده و محيط سازماندهي شده كمك مي كند كه آن ها از توانايي ها و استعدادهاي خود استفاده كنند.

۱۳- در زمان انجام تكاليف تاكيد بر جزئيات و منظور اصلي درس به انجام درست آنها كمك خواهد كرد.

۱۴- استفاده از روش يادداشت برداري باعث كمك به كودكان بيش فعال مخصوصاً آن هايي كه مشكل شديد تري دارند، مي شود.

۱۵- بهتر است كه در زمان انجام تكاليف و تمارين مدرسه، بر كارهاي كودك نظارت صورت گيرد.

۱۶- به دليل جنب و جوش فراواني كه كودكان بيش فعال دارند، نياز است گاهي به حياط رفته و دوباره به كلاس برگردد.

۱۷- استفاده از رنگ ها براي سازمان دهي امور به او كمك خواهد كرد.

۱۸- سرزنش كودك بيش فعال و استفاده از جملاتي مانند، دقت كن، حواست كجاست؟ باعث تشديد اضطراب در آنها و عملكرد آنها را كاهش مي دهد.

۱۹- روش هاي تقويت حافظه همچون تصوير سازي ذهني، ارتباط برقرار كردن بين موضوعات مختلف، داستان سازي، تهيه تقويم و جدول زماني و ... به يادگيري بهتر كودكان بيش فعال كمك مي كند.

۲۰- بين اختلال بيش فعالي و هوش كودك رابطه اي وجود ندارد و تنبيه و روش هاي اضطراب زا باعث تشديد علائم اين اختلال مي شوند.

۲۱- در مواجهه با كودكان بيش فعال صبوري نياز است به دليل اينكه آنها دچار اختلال در زمينه درك و احساس بوده و قادر به تنظيم و سازماندهي رفتارهاي خود نيستند.

۲۲- چنان چه والدين كودكان بيش فعال به طبقه بندي كارهاي خود بپردازند، به روند درماني كودك خود كمك خواهند كرد. به طور مثال در يك پوشه، كارهايي كه به اتمام رسيده اند قرار گيرد و در پوشه ديگري كارهاي ناتمام.

۲۳- مرور و خواندن جز به جز فصل ها و قسمت هاي بزرگ براي اين كودكان بهتر است.

۲۴- آموزش سريع، انجام دادن كارها و مرور آن ها براي كودكان بيش فعال ضروري است.

۲۵- درس خواندن كودك با يك نفر ديگر تاثير بيشتري بر يادگيري دارد.

۲۶- تهيه تقويم روزانه و نوشتن كارهاي روزمره نيز موثر است.

۲۷- كودك بايد در محيط مدرسه، سر ساعت داروهاي خود را مصرف كند.

۲۸-در بعضي از مدارس براي آموزش بهتر كودكان بيش فعال كلاسهاي آموزشي خاصي برگزار مي شود كه يادگيري آن ها را سرعت مي بخشد.

۲۹- تشويق هاي كلامي و تهيه كادو باعث تكرار رفتارهاي خوب كودك بيش فعال را در پي دارد.

۳۰- تذكر نسبت به رفتارهاي نامناسب كودك و صحبت راجع به آنها نيز باعث كاهش بروز چنين رفتارهايي خواهد شد.

۳۱- تعيين قوانين و مقررات ثابت براي كودك، كمك به انجام درست انتظارات و درخواست ها مي كند.

۳۲- زماني كه كودك بيش فعال كار ناشايستي انجام داد، تغيير مكان او و قرار دادن نزديك معلم، به بهانه نزديكي بيشتر به تخته، نتيجه مثبتي در مي دارد.

۳۳- اين كه چند دانش آموز بيش فعال در كنار هم باشند، كار درستي نبوده و بهتر است كودك بيش فعال در كنار دانش آموز زرنگ از نظر تحصيلي بنشيند.

۳۴- كودكان بيش فعال تمركز حواس كافي ندارند و بهتر است در كنار پنجره، انتهاي كلاس و كنار كليد برق قرار نگيرند تا كمتر دچار حواس پرتي شوند.

۳۵- چنانچه كودك بيش فعال در زمان تدريس درس جديد، نزديك معلم باشند درس را بهتر مي آموزند.

۳۶- كودكان بيش فعال از نظر شخصيتي معمولاً مدبر و راهبر هستند و تدريس مبحث جلسه قبل در كلاس براي آن ها مفيد است.

۳۷- جهت آموزش غير مستقيم درس مي توان از دانش آموزان بيش فعال و كم دقت، درخواست كرد كه توضيح همان مبحث را انجام دهند.

۳۸- براي جلوگيري از شيطنت اين دانش آموزان، رفع نياز آنها جهت مركز توجه بودن و مطرح شدن كارآمد است.

۳۹- لحن كلام و وضعيت ايستادن درست معلم در زمان تدريس باعث تمركز بهتر دانش آموز بيش فعال به درس خواهد شد.

۴۰- استفاده از وسايل كمك آموزشي مانند فيلم، نوارهاي آموزشي، كارت هاي بازي و... اشتياق دانش آموزان به ويژه افراد مبتلا به بيش فعالي به درس را افزايش مي دهد.

۴۱- براي جلب توجه دانش آموز بيش فعال در زمان پرسيدن درس مي توان نام كوچك او را صدا زد.

۴۲- يكي ديگر از روش هاي افزايش تمركز براي دانش آموز بيش فعال اين است كه معلم در كنار او قرار گرفته، بدون برداشتن كتاب و با انگشت يا خودكار به نكات مهم درس اشاره كند.

۴۳- زماني كه در كلاس از آموزن هاي هوش، سنجش دقت و سرعت و... استفاده شود، كلاس درس براي اين دانش آموزان جذابيت بيشتري دارد.

۴۴- صحبت درباره شيطنت ها و اشتباهات و ... كودكان بيش فعال كار درستي نبوده و باعث عصبانيت، پرخاش و... بيشتر آنها شده و بروز آن رفتارها را هدفمند مي كند.

۴۵- افزايش اعتماد به نفس و عزت نفس باعث شكل گيري بهتر شخصيت كودك شده و تاثير مثبت بر رفتار او خواهد داشت.

۴۶- براي نتيجه گيري بهتر نياز است كه اطرافيان نسبت به آن ها با رفتاري ملايم، صبر، حوصله و منطق رفتار كنند.

۴۷- رابطه و تعامل درست بين معلمان و والدين جهت بررسي و تعيين برنامه هايي براي كودك بيش فعال ضروري است. در اين برنامه ها معمولاً مواردي مانند سنجش كودك، تنظيم برنامه درسي، ايجاد تغيير در كلاس درس، روش هاي آموزشي مناسب براي دانش آموزان بيش فعال مطرح مي شود.

۴۸- حمايت والدين از معلم و كارهايي كه براي كودكان بيش فعال انجام مي دهد، كمك فراوان به يادگيري بهتر اين كودكان مي كند.

۴۹- بعضي از دانش آموزان بيش فعال نمي توانند با دست بنويسند، قرار دادن رايانه در كلاس درس به يادگيري آن ها كمك خواهد كرد.

۵۰- كمك به دانش آموزان بيش فعال جهت انجام فعاليت هاي بدني در مدرسه باعث عملكرد بهتر آن ها خواهد شد. به طور مثال معلم مي تواند به كودك اجازه دهد تا پاي تخته سياه كاري را انجام دهد.

طبق اخبار منتشر شده در مدارس آلماني براي كنترل علائم بيش فعالي در دانش آموزان مبتلا، جليقه هاي پر از ماسه طراحي شده است كه باعث تغيير قابل توجه رفتار در آن ها شد.

نكته آخر

هر كودك داراي استعدادهاي مختلفي است. والدين بايد جهت موفقيت كودك بيش فعال خود توانايي هاي او را بشناسند و زمينه براي شكوفايي آنها فراهم كنند. اين توانايي ها ممكن است در كارهاي هنري، ورزشي، فني و... باشد.

در صورتي كه والدين براي رشد كودك بيش فعال خود زمينه را فراهم و با هر موفقيت او در اين فعاليت ها تشويق كنند باعث بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس كودك شده و علائم اين اختلال نيز كاهش مي يابد.

اغلب كودكان بيش فعال داراي هوش بسيار بوده و از نظر اخلاقي نيز مهربان هستند. رفتار درست اطرافيان باعث ظهور و رشد هوش و خلاقيت كودكان بيش فعال مي شود. تعداد زيادي از افراد مهم و تاثير گذار در جهان به اين اختلال مبتلا بوده اند و حتي مواردي از آنها نيز به علت بروز رفتارهاي خاص از مدرسه اخراج شده اند اما حمايت هاي خانواده و آموزش درست آنها موجب شد كه تبديل به دانشمندان، هنرمندان و... مانند آلبرت انيشتين، توماس اديسون، بتهوون، آبراهام لينكن و لويي پاستور شوند.

كودكان بيش فعال در مدرسه

مقاله كودكان بيش فعال در مدرسه كه در حال مطالعه آن هستيد، از سري مقالات مرتبط با بيش فعالي كودكان است كه توسط مجموعه درماني فرزندان برتر تهيه و در اختيار خانواده ها قرار گرفته است.

صفحه مقالات توليد شده حوزه بيش فعالي كودكان همگي از مقالات بسيار مناسب و جذاب اين حوزه هستند.

در نظر داشته باشيد مقالاتي كه در اين سايت مطالعه مي فرمائيد همگي جنبه اطلاع رساني داشته و به هيچ عنوان از اين مقالات در درمان خودسرانه كودك خود استفاده نكنيد.

بين كودكان از نظر ميزان تحرك، فعاليت و جنب و جوش تفاوت بسياري وجود دارد. برخي از كودكان از همان ابتدا داراي جنب و جوش زيادي بوده و آنها دائماً در حال تكان دادن دست و پاي خود هستند.

با افزايش سن ميزان تحرك آنها نيز افزايش مي يابد به نحوي كه قادر نيستند براي مدت زمان كمي نيز آرام باشند، والدين بايد مدام در حال مواظبت از آنها باشند. اين گروه از كودكان به كودكان شيطون در بين مردم شناخته مي شوند.

گروه ديگري از كودكان نيز وجود دارند كه از زمان تولد به شدت آرام بوده و موقع شير خوردن و خوابيدن هيچ مشكلي ايجاد نمي كنند. طبق بررسي هاي صورت گرفته مشخص شد كه هر دو گروه كودكان سالم بوده و فاقد هر گونه بيماري يا آسيب مغزي هستند.

در مواردي نيز كودكاني وجود دارند كه از همان روزهاي نخست تولد رفتاري متفاوت با دو گروه قبل دارند، از جمله اين رفتارها مي توان گريه و شيون مداوم، سخت به خواب رفتن، حواس پرتي و برگرداندن صورت در زمان خوردن شير اشاره كرد.

زماني كه اين كودكان بزرگتر مي شوند با ساير كودكان تعامل دوستانه نداشته و در بازي هاي گروهي نوبت رعايت نمي كنند، همچنين به شدت جنب و جوش دارند و در مواردي نيز وسايل را به سمت اطرافيان پرت مي كنند.

بروز چنين رفتارهايي سبب كاهش آسايش والدين شده و انتقاد از كودك را در پي دارد كه در نهايت باعث مي شود كه اعتماد به نفس و عزت نفس كودك كاهش يابد‌. تشخيص اين اختلال معمولاً قبل از سه سالگي اتفاق مي افتد اما موارد بسياري از اين كودكان در مدرسه و با تشخيص معلمان به مراكز درماني مراجعه مي كنند.

كودك بيش فعال در مدرسه

مدرسه بين اكثر كودكان مكاني محبوب محسوب نمي شود به دليل اينكه باعث محدود شدن آنها بعد از هفت سال بازي و آرامش مي شود.

در مدرسه كودكان به اجبار بايد به مدت چند ساعت روي صندلي ساكت نشسته و به سخنان شخصي كه نمي شناسند گوش دهند. كودكان در روزهاي نخست به دليل نداشتن دوست چندان مايل نيستند به مدرسه بروند اما با گذشت زمان و آشنايي بيشتر با محيط مدرسه، كم‌كم به معلم و مدرسه علاقه پيدا مي كنند.

اما درباره كودك بيش فعال قضيه تفاوت دارد و مدرسه باعث محدوديت رفتاري اين كودكان مي شود.

كودكان بيش فعال به شدت ناآرام و بيقرار هستند و قادر به اجراي دستورالعمل ها نبوده و نمي توانند كارها را تا انتها انجام دهند. از ديگر رفتارهاي كودكان بيش فعال در مدرسه مي توان به كم توجهي، فراموشكاري و گم كردن وسايل و انجام كارهاي خطرناك مانند آويزان شدن از درخت اشاره كرد.

كم توجهي و نداشتن تمركز يكي از مشخصه هاي بارز كودكان بيش فعال است. معلم در مواجهه با يك كودك بيش فعال با كار سختي رو به رو است و رفتار آموزگار تاثير زيادي در علاقمندي اين كودكان به مدرسه و تحصيل دارد.

با ورود كودكان بيش فعال به دبستان، آن ها با دو مشكل اساسي روبه رو مي شوند‌. اين كودكان به دليل عدم تمركز حواس و ناتواني در آرام نشستن بر روي صندلي، چندان توجهي به مطالب معلم نمي كنند و دچار مشكل يادگيري مي شوند.

همچنين به دليل ناتواني در اتمام رساندن كارها، قادر نيستند فعاليت ها و تكاليف مدرسه را انجام دهند. بيشتر كودكان بيش فعال در نوشتن و خواندن دچار مشكل هستند و به دليل عدم تمركز براي درك حروف و اعداد ممكن است آنها را برعكس يا تغيير شكل يافته ببينند كه باعث شده اغلب آنها در سال اول دبستان مردود گردند.

مشكل دوم كودكان بيش فعال در بازي هاي گروهي و ارتباط با ساير بچه ها است. اين كودكان به دليل رعايت نكردن نوبت در بازي ها، انجام كارها بدون تفكر قبلي و بروز رفتارهاي ناگهاني مانند خنديدن يا گريه كردن باعث مي شوند كه در بين بچه ها محبوب نباشند و از آنها دوري مي شود.

براي درمان كودكان بيش فعال فقط دارو درماني پاسخگو نبوده و نياز است كه روش هاي تربيتي و نحوه برخورد درست كودكان مبتلا، آموزش داده شود. حمايت ها و آموزش هاي صحيح به كودك بيش فعال كمك مي كند تا به سمت موفقيت قدم بردارد.

در ادامه براي مديريت رفتار كودكان بيش فعال در دبستان 50 پيشنهاد و راهكار ارائه شده است كه مطالعه آن كمك كننده خواهد بود:

۱- كودك بيش فعال به دليل نداشتن تمركز كافي سريع حواسش پرت مي شود، براي رفع اين مشكل بهتر است كه صندلي او در رديف اول و يا كنار معلم باشد.

۲- استفاده از روش هاي عملي نسبت سخنراني معلم براي يادگيري كودك بيش فعال تاثير بهتري دارد.

۳- زماني كه معلم از نكات جديدتر در آموزش خود استفاده كند، كودك بيش فعال يادگيري بهتري دارد.

۴- كودك بيش فعال داراي فعاليت هاي تكانشي هست، تكرار تمرين خود گويي مانند "صبر كن، كمي بيشتر دقت كن" باعث بهبود اين رفتارها خواهد شد.

۵- عضويت در گروه هاي كلاسي و انجام فعاليت ها به شكل گروهي براي دانش آموز بيش فعال تاثير زيادي دارد.

۶- بهتر است كه فعاليت ها و مسئوليت هاي كودك بيش فعال به قسمت هاي كوچكتر تفكيك شوند.

۷- تشويق و دادن پاداش در زمان هاي كوتاه باعث كاهش علائم اين اختلال و تكرار رفتارهاي مطلوب خواهد شد.

۸- برقراري تماس چشمي و نگاه كردن سريع نيز كمك كننده است.

۹- جهت تاكيد بر قسمت هاي درس، بهتر است كه از حالات و حركات بدني استفاده گردد.

۱۰- زماني كه كودك بيش فعال بر نيمكت تك نفره بنشيند براي خود و ساير همكلاسي ها بهتر خواهد بود.

۱۱- استفاده از رنگ ها و موارد ديداري مانند نقاشي، عكس و فيلم و موارد لمسي مانند گچ، كاغذ خمير باعث آموزش بهتر كودك بيش فعال مي شود.

۱۲- هوش بيشتر كودكان بيش فعال خوب بوده و محيط سازماندهي شده كمك مي كند كه آن ها از توانايي ها و استعدادهاي خود استفاده كنند.

۱۳- در زمان انجام تكاليف تاكيد بر جزئيات و منظور اصلي درس به انجام درست آنها كمك خواهد كرد.

۱۴- استفاده از روش يادداشت برداري باعث كمك به كودكان بيش فعال مخصوصاً آن هايي كه مشكل شديد تري دارند، مي شود.

۱۵- بهتر است كه در زمان انجام تكاليف و تمارين مدرسه، بر كارهاي كودك نظارت صورت گيرد.

۱۶- به دليل جنب و جوش فراواني كه كودكان بيش فعال دارند، نياز است گاهي به حياط رفته و دوباره به كلاس برگردد.

۱۷- استفاده از رنگ ها براي سازمان دهي امور به او كمك خواهد كرد.

۱۸- سرزنش كودك بيش فعال و استفاده از جملاتي مانند، دقت كن، حواست كجاست؟ باعث تشديد اضطراب در آنها و عملكرد آنها را كاهش مي دهد.

۱۹- روش هاي تقويت حافظه همچون تصوير سازي ذهني، ارتباط برقرار كردن بين موضوعات مختلف، داستان سازي، تهيه تقويم و جدول زماني و ... به يادگيري بهتر كودكان بيش فعال كمك مي كند.

۲۰- بين اختلال بيش فعالي و هوش كودك رابطه اي وجود ندارد و تنبيه و روش هاي اضطراب زا باعث تشديد علائم اين اختلال مي شوند.

۲۱- در مواجهه با كودكان بيش فعال صبوري نياز است به دليل اينكه آنها دچار اختلال در زمينه درك و احساس بوده و قادر به تنظيم و سازماندهي رفتارهاي خود نيستند.

۲۲- چنان چه والدين كودكان بيش فعال به طبقه بندي كارهاي خود بپردازند، به روند درماني كودك خود كمك خواهند كرد. به طور مثال در يك پوشه، كارهايي كه به اتمام رسيده اند قرار گيرد و در پوشه ديگري كارهاي ناتمام.

۲۳- مرور و خواندن جز به جز فصل ها و قسمت هاي بزرگ براي اين كودكان بهتر است.

۲۴- آموزش سريع، انجام دادن كارها و مرور آن ها براي كودكان بيش فعال ضروري است.

۲۵- درس خواندن كودك با يك نفر ديگر تاثير بيشتري بر يادگيري دارد.

۲۶- تهيه تقويم روزانه و نوشتن كارهاي روزمره نيز موثر است.

۲۷- كودك بايد در محيط مدرسه، سر ساعت داروهاي خود را مصرف كند.

۲۸-در بعضي از مدارس براي آموزش بهتر كودكان بيش فعال كلاسهاي آموزشي خاصي برگزار مي شود كه يادگيري آن ها را سرعت مي بخشد.

۲۹- تشويق هاي كلامي و تهيه كادو باعث تكرار رفتارهاي خوب كودك بيش فعال را در پي دارد.

۳۰- تذكر نسبت به رفتارهاي نامناسب كودك و صحبت راجع به آنها نيز باعث كاهش بروز چنين رفتارهايي خواهد شد.

۳۱- تعيين قوانين و مقررات ثابت براي كودك، كمك به انجام درست انتظارات و درخواست ها مي كند.

۳۲- زماني كه كودك بيش فعال كار ناشايستي انجام داد، تغيير مكان او و قرار دادن نزديك معلم، به بهانه نزديكي بيشتر به تخته، نتيجه مثبتي در مي دارد.

۳۳- اين كه چند دانش آموز بيش فعال در كنار هم باشند، كار درستي نبوده و بهتر است كودك بيش فعال در كنار دانش آموز زرنگ از نظر تحصيلي بنشيند.

۳۴- كودكان بيش فعال تمركز حواس كافي ندارند و بهتر است در كنار پنجره، انتهاي كلاس و كنار كليد برق قرار نگيرند تا كمتر دچار حواس پرتي شوند.

۳۵- چنانچه كودك بيش فعال در زمان تدريس درس جديد، نزديك معلم باشند درس را بهتر مي آموزند.

۳۶- كودكان بيش فعال از نظر شخصيتي معمولاً مدبر و راهبر هستند و تدريس مبحث جلسه قبل در كلاس براي آن ها مفيد است.

۳۷- جهت آموزش غير مستقيم درس مي توان از دانش آموزان بيش فعال و كم دقت، درخواست كرد كه توضيح همان مبحث را انجام دهند.

۳۸- براي جلوگيري از شيطنت اين دانش آموزان، رفع نياز آنها جهت مركز توجه بودن و مطرح شدن كارآمد است.

۳۹- لحن كلام و وضعيت ايستادن درست معلم در زمان تدريس باعث تمركز بهتر دانش آموز بيش فعال به درس خواهد شد.

۴۰- استفاده از وسايل كمك آموزشي مانند فيلم، نوارهاي آموزشي، كارت هاي بازي و... اشتياق دانش آموزان به ويژه افراد مبتلا به بيش فعالي به درس را افزايش مي دهد.

۴۱- براي جلب توجه دانش آموز بيش فعال در زمان پرسيدن درس مي توان نام كوچك او را صدا زد.

۴۲- يكي ديگر از روش هاي افزايش تمركز براي دانش آموز بيش فعال اين است كه معلم در كنار او قرار گرفته، بدون برداشتن كتاب و با انگشت يا خودكار به نكات مهم درس اشاره كند.

۴۳- زماني كه در كلاس از آموزن هاي هوش، سنجش دقت و سرعت و... استفاده شود، كلاس درس براي اين دانش آموزان جذابيت بيشتري دارد.

۴۴- صحبت درباره شيطنت ها و اشتباهات و ... كودكان بيش فعال كار درستي نبوده و باعث عصبانيت، پرخاش و... بيشتر آنها شده و بروز آن رفتارها را هدفمند مي كند.

۴۵- افزايش اعتماد به نفس و عزت نفس باعث شكل گيري بهتر شخصيت كودك شده و تاثير مثبت بر رفتار او خواهد داشت.

۴۶- براي نتيجه گيري بهتر نياز است كه اطرافيان نسبت به آن ها با رفتاري ملايم، صبر، حوصله و منطق رفتار كنند.

۴۷- رابطه و تعامل درست بين معلمان و والدين جهت بررسي و تعيين برنامه هايي براي كودك بيش فعال ضروري است. در اين برنامه ها معمولاً مواردي مانند سنجش كودك، تنظيم برنامه درسي، ايجاد تغيير در كلاس درس، روش هاي آموزشي مناسب براي دانش آموزان بيش فعال مطرح مي شود.

۴۸- حمايت والدين از معلم و كارهايي كه براي كودكان بيش فعال انجام مي دهد، كمك فراوان به يادگيري بهتر اين كودكان مي كند.

۴۹- بعضي از دانش آموزان بيش فعال نمي توانند با دست بنويسند، قرار دادن رايانه در كلاس درس به يادگيري آن ها كمك خواهد كرد.

۵۰- كمك به دانش آموزان بيش فعال جهت انجام فعاليت هاي بدني در مدرسه باعث عملكرد بهتر آن ها خواهد شد. به طور مثال معلم مي تواند به كودك اجازه دهد تا پاي تخته سياه كاري را انجام دهد.

طبق اخبار منتشر شده در مدارس آلماني براي كنترل علائم بيش فعالي در دانش آموزان مبتلا، جليقه هاي پر از ماسه طراحي شده است كه باعث تغيير قابل توجه رفتار در آن ها شد.

نكته آخر

هر كودك داراي استعدادهاي مختلفي است. والدين بايد جهت موفقيت كودك بيش فعال خود توانايي هاي او را بشناسند و زمينه براي شكوفايي آنها فراهم كنند. اين توانايي ها ممكن است در كارهاي هنري، ورزشي، فني و... باشد.

در صورتي كه والدين براي رشد كودك بيش فعال خود زمينه را فراهم و با هر موفقيت او در اين فعاليت ها تشويق كنند باعث بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس كودك شده و علائم اين اختلال نيز كاهش مي يابد.

اغلب كودكان بيش فعال داراي هوش بسيار بوده و از نظر اخلاقي نيز مهربان هستند. رفتار درست اطرافيان باعث ظهور و رشد هوش و خلاقيت كودكان بيش فعال مي شود. تعداد زيادي از افراد مهم و تاثير گذار در جهان به اين اختلال مبتلا بوده اند و حتي مواردي از آنها نيز به علت بروز رفتارهاي خاص از مدرسه اخراج شده اند اما حمايت هاي خانواده و آموزش درست آنها موجب شد كه تبديل به دانشمندان، هنرمندان و... مانند آلبرت انيشتين، توماس اديسون، بتهوون، آبراهام لينكن و لويي پاستور شوند.

كودكان بيش فعال در مدرسه

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 40
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 28
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 30
  • بازدید ماه : 64
  • بازدید سال : 93
  • بازدید کلی : 17205
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه